Najczęstsze błędy, jakie zawierają złożone w urzędach
deklaracje podatkowe, to brak podpisu, brak wymaganych załączników oraz
niewykorzystanie przysługujących podatnikom ulg. Podatnik ma w podobnych
sytuacjach prawo do sporządzenia korekty. Ma na to czas przez 5 lat od końca
roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Warto jednak
dostarczyć korektę jak najszybciej. Błędy popełnione podczas rozliczenia mogą
się wiązać z koniecznością zapłacenia odsetek.
Zmiany, które weszły w życie 1 stycznia br., zwalniają
podatnika z obowiązku przedstawiania uzasadnienia, dlaczego chce on dokonać
korekty. Korektę zeznania wystarczy zatem przekazać za pośrednictwem Poczty
Polskiej, Internetu lub bezpośrednio w urzędzie. Taki formularz musi mieć
oznaczoną opcję korekty. Dostarczenie dokumentu spowoduje, że organ skarbowy
nie będzie brał pod uwagę pierwszego zeznania.
Spóźnienie ze złożeniem zeznania lub niezłożenie go wcale, a
także podawanie fałszywych informacji w zeznaniu podlegają karze grzywny lub
pozbawienia wolności albo obu tym karom łącznie. Przekroczenie pięciokrotności
minimalnego wynagrodzenia kwalifikuje czyn jako przestępstwo skarbowe. Dotyczy
to podatników, którzy dopuścili się czynu zabronionego o wartości 10 tys. zł
(przy obecnym poziomie płacy minimalnej, wynoszącej 2 tys. zł).
Źródło: GP