Nowe prawo unijne dotyczące delegowania osób wykonujących
pracę w innym kraju Wspólnoty niż kraj ich zatrudnienia zobowiązuje zagranicznego
pracodawcę do poinformowania Państwowej Inspekcji Pracy o tym, że tacy
pracownicy pracują w Polsce. Firmy miały na to trzy miesiące od wejścia ustawy
w życie. 19 września mija ostateczny termin wywiązania się z tego obowiązku.
Oprócz tego, pracodawca delegujący pracownika powinien
przechowywać informację, jaką otrzymał od PIP oraz na bieżąco ją aktualizować.
Powinien także wyznaczyć odpowiednią osobę w Polsce, która będzie się
kontaktować z Inspekcją Pracy w razie konieczności i podpisać oświadczenie
zezwalające na przeprowadzenie kontroli.
Nowe przepisy dotyczą wszystkich branży i obowiązują od 18
czerwca br. Mimo to, zagraniczni pracodawcy ciągle nie dopełnili zobowiązań i
wszystko wskazuje na to, że część z nich może nie dotrzymać ostatecznego
terminu.
Tymczasem nierespektowanie przepisów wiązać się będzie z
poważnymi konsekwencjami, również finansowymi. W polskim projekcie ustawy o
oddelegowaniu pracowników karę grzywny ustalono od 1 tys. zł do 30 tys. zł.
Źródło: IAR