9 września weszła w życie nowelizacja ustawy o usługach
turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym
Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zakłada
ona utworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, do którego ma trafić 30
mln zł.
Nowe przepisy zobowiązują biura podróży do wpłacania składki
od każdego klienta w wysokości do 30 zł. Zgromadzone środki mają stanowić
zabezpieczenie dla klientów biur podróży wpisanych do rejestru organizatorów
turystyki i pośredników turystycznych, posiadających swoją siedzibę w Polsce. Będą
one wypłacane w sytuacji, gdy środki z ubezpieczenia biura nie wystarczą na
pokrycie roszczeń jego klientów lub jeśli touroperator nie będzie mógł zapewnić
powrotu swoich klientów do kraju.
Jednocześnie touroperatorzy będą musieli wydać klientowi
pisemne potwierdzenie odprowadzania składek do TFG i poinformować go o sposobie
ubiegania się o wypłatę środków z funduszu. Do kontroli biur podróży pod kątem
opłacania składek upoważnieni zostali marszałkowie województw oraz minister sportu.
Zmiany będą się wiązały ze wzrostem cen wycieczek
zagranicznych. Eksperci twierdzą jednak, że będzie to niewielka opłata,
ograniczająca się jedynie do wysokości składki.
Źródło: IAR