Osobom, które spłaciły kredyt wcześniej, należy się zwrot
części kosztów, jakie poniosły w związku z zaciągniętą pożyczką. Napływające
skargi do Rzecznika Finansowego świadczą o tym, że banki nie zawsze wywiązują
się z tego obowiązku.
Od połowy października 2015 r. do końca kwietnia 2016 r.
wpłynęło ponad 500 wniosków klientów banków i instytucji pożyczkowych. Ponad 100
z nich dotyczy kwestii rozliczeń związanych z kredytem konsumenckim.
Zgodnie z regulacjami, kredytodawca zobowiązany jest do
obniżenia i zwrócenia wszystkich kosztów wcześniej spłaconego kredytu. Taki
zwrot powinien obejmować okres od dnia faktycznej spłaty zadłużenia do dnia
ostatecznej spłaty określonej w umowie i nie powinien zależeć od dnia, w którym
koszty zostały faktycznie poniesione przez kredytobiorcę. Koszty kredytu
obejmują m.in. odsetki, opłaty, prowizje, ale również opłaty przygotowawcze i
administracyjne. Jeśli zostały one uwzględnione w całkowitym koszcie kredytu,
powinien on zostać odpowiednio zredukowany i zwrócony.
Zasady te nie dotyczą jednak wszystkich umów kredytowych.
Warunki związane z zawieraną umową powinny zostać przedstawione kredytobiorcy w
odpowiednim formularzu. Może on zawierać informację o prowizji za wcześniejszą
spłatę zadłużenia. Banki i firmy pożyczkowe mają w takim przypadku obowiązek
dokładnego opisania zasad działania takiej prowizji oraz jej wysokości.
Źródło: IAR