Raport InfoDług przeprowadzony przez BIG InfoMonitor
wskazuje, że w 2015 r. 2 tys. Polaków ogłosiło upadłość konsumencką, a 2
miliony ma problem ze spłatą swojego zadłużenia. Aby zwrócić zaciągnięty dług,
często zwracają się oni do firm pożyczkowych oferujących tzw. „chwilówki”. W
wielu przypadkach jest to początek popadania w spiralę długów, z której coraz
trudniej wyjść. Nowa ustawa ma chronić Polaków przed taką sytuacją.
Najważniejsze zmiany wprowadzone 11 marca to limity
maksymalnych kosztów pozaodsetkowych i opłat za opóźnienie w spłatach. Dzięki
temu lepiej chronieni będą pożyczkobiorcy, którzy w trakcie podpisywania umowy,
nie wzięli pod uwagę, że mogą stać się niewypłacalni przed spłatą zadłużenia.
Strategiczne i przyszłościowe myślenie rzadko towarzyszy
podczas zawierania umów o pożyczkę. Nie ułatwiają tego także przedstawiciele
firm pożyczkowych zachęcający do podjęcia zobowiązania i nie informujący o
różnych niebezpieczeństwach, jak wysoka cena za wezwania czy rosnące odsetki. Zadłużeni powinni też zdawać sobie sprawę, że
jest wiele narzędzi, z których mogą skorzystać w chwili, kiedy stają się
niewypłacalni. Sięganie po „chwilówki” nie jest rozwiązaniem dla problemów
finansowych, ponieważ w dłuższej perspektywie może to doprowadzić do
pogorszenia sytuacji.
Źródło: Newseria