Nowoczesna technologia pozwala osobom prywatnym na globalne
dotarcie z produktem lub usługą do szerokiej grupy odbiorców. Stają się one
wówczas prosumentami, a relacje między stronami nabierają wymiaru tzw. sharing
economy, czyli ekonomii współdzielenia. W Polsce z takich rozwiązań korzysta
już 25 proc. społeczeństwa.
Sharing economy to wszelkie usługi oferowane przez osoby
prywatne posiadające pewne umiejętności i wykorzystujące nowoczesne technologie
w celu dotarcia do osób nimi zainteresowanych. Przykładem są platformy typu
BlaBlaCar, gdzie można skontaktować się z podróżującymi osobami i dzielić się
kosztem paliwa, czy Airbnb zawierająca bazę mieszkań dla turystów
udostępnianych przez osoby prywatne.
Według ekspertów, to zjawisko będzie stawać się coraz
bardziej popularne, w związku z czym niezbędne jest stworzenie odpowiednich
regulacji zapobiegającym m.in. nieuczciwej konkurencji czy wzrostowi szarej
strefy. Zdanie to popiera Komisja Europejska, która zapowiedziała już
stworzenie nowych przepisów w tym zakresie. Konsultacje regionalne zaplanowane
zostały na przyszły tydzień w Bukareszcie. Rekomendacje, zebrane na podstawie
informacji od firm, zostaną ogłoszone na początku marca.
Źródło: IAR