Jeżeli za dany miesiąc płatnik opłaci składki na ubezpieczenia w wysokości wyższej niż powinien i nie ma zaległości w ZUS za wcześniejsze okresy, na jego koncie powstanie nadpłata składek.
Niezależnie opłacone składki podlegają zaliczeniu przez ZUS z urzędu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku- na poczet przyszłych składek, chyba że płatnik składek złoży wniosek o zwrot.
ZUS zawiadamia płatnika o kwocie nienależnie opłaconych składek, które zgodnie z ust. 6a mogą być zwrócone, chyba że nie stanowią więcej niż 5 proc. najniższego wynagrodzenia. Wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek płatnik może złożyć po stwierdzeniu, że składki zostały nienależnie opłacone, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od otrzymania tego zawiadomienia.
Należy jednak zaznaczyć, że obowiązujące przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie określają terminu, w jakim ZUS powinien informować płatnika o kwocie powstałej nadpłaty. Wobec tego płatnik wiedząc, że ma nadpłatę, którą chciałby jak najszybciej otrzymać, powinien wystąpić o zwrot nadpłaconej kwoty. We wniosku (który nie jest dokumentem sformalizowanym) podaje swoje dane identyfikacyjne (NIP, REGON).
Nienależnie opłacone składki ZUS zwraca płatnikowi w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku. Gdy nadpłatę składek stwierdzi ZUS, wniosek o zwrot powinien być złożony w ciągu 7 dni od otrzymania zawiadomienia o istniejącej nadpłacie. Jeżeli natomiast zostanie ona stwierdzona przez płatnika, może on wystąpić ze stosownym wnioskiem w każdym czasie od momentu stwierdzenia nadpłaty. Powinien jednak pamiętać, aby roszczenia o zwrot nadpłaconych składek nie uległy przedawnieniu. Zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można bowiem dochodzić jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło 10 lat.
Źródło: money.pl