Od 9 stycznia wszystkie kraje Unii Europejskiej objęte
zostały rozporządzeniem w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów
konsumenckich. Platforma ODR powinna ruszyć już 15 lutego, a jej celem jest
ułatwianie rozwiązywania konfliktów między nabywcami a przedsiębiorcami
handlującymi w sieci.
Platforma to nowe narzędzie do pozasądowego rozwiązywania
konsumenckich konfliktów. Daje ona szerokie narzędzia prawne i techniczne dla
obu stron sporu. Według Komisji Europejskiej, takie rozwiązanie doprowadzi do pobudzenia
transgranicznego handlu elektronicznego. Obawa przed nieudaną transakcją jest
bowiem barierą hamującą aktywność konsumentów w tym zakresie.
Zgodnie z rozporządzeniem, każda placówka prowadząca
internetową sprzedaż, ma obowiązek zamieszczenia na swojej stronie internetowej
linku do platformy. Muszą to zrobić również polscy przedsiębiorcy, mimo że nadal
czekają na krajowe przepisy wprowadzające rozporządzenie. Aby platforma w pełni
działała w kraju, brakuje ADR, czyli odpowiedniego organu stanowiącego centrum
rozwiązywania sporów (Alternative Dispute Resolution). Oznacza to, że polscy
konsumenci będą mogli korzystać z nowych rozwiązań w sposób ograniczony.
Aby złożyć skargę poprzez platformę, skarżący będzie musiał
wypełnić elektroniczny formularz, który zostanie następnie przekazany
określonemu w niej podmiotowi o wniesieniu zażalenia oraz skierowany do
właściwego ADR. Rozpatrzenie skargi nie będzie wymagało fizycznej obecności
stron konfliktu, a po jej zakończeniu ADR przekaże informacje dotyczące wyników
podstępowania.
Źródło: Newseria