Produkty i usługi finansowe dostępne na rynku są dla
przeciętnego konsumenta coraz bardziej skomplikowane i niejasne. Dlatego
organizacje oraz firmy z branży finansowej utworzyły grupę, która ma wypracować
nowe wytyczne dla reklam. Głównym założeniem ma być przejrzystość przekazu.
Wprowadzenie nowych standardów jest ważne, ponieważ produkty
finansowe wpływają na wiele lat życia konsumenta. Decyzja o tym, jaką usługę
czy produkt wybrać, musi być zatem dokładnie przemyślana i wsparta odpowiednią
wiedzą merytoryczną. Innym problemem jest rosnący poziom skomplikowania
dostępnych usług i produktów. Zasady ich działania są często niezrozumiałe, a
reklama stanowi pierwszy kontakt klienta z produktem.
Prezes Rady Reklamy, Jacek Barankiewicz, zaznacza, że
najważniejsze jest edukowanie Polaków w zakresie sposobu działania produktów
finansowych. Przytacza on przykład RRSO, czyli rzeczywistej rocznej stopy
oprocentowania. Informacja o niej jest wymagana w emitowanej reklamie, jednak
mało który konsument wie, co ona oznacza. Tymczasem RSSO jest kluczowe przy
wyborze finansowego produktu, ponieważ to od niego zależy koszt ponoszony przez
jego nabywcę.
Inicjatorem całego przedsięwzięcia jest firma Provident
Polska, która jako pierwsze finansowe przedsiębiorstwo została sygnatariuszem
Kodeksu Etyki Reklamy. Oznacza to, że poddaje swoje reklamy pod ocenę Rady
Reklamy. Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska, podkreśla,
że przekaz reklamowy powinien być rzetelny, jasny i precyzyjny. Leży to zarówno
w interesie klienta, jak i samej firmy finansowej.
Źródło: Newseria