Ponad 80%
pracodawców deklaruje, że poszukuje pracowników wśród osób z
grupy 50+. W rzeczywistości jednak tylko 36% osób po 50-tce
rzeczywiście utrzymuje się z pracy zawodowej. To wyniki Badania
„Pracodawcy o pracownikach 50 plus” przeprowadzonego na zlecenie
Rzetelnej Firmy.
Badanie wykazało
też, że ¾ rekruterów nie przywiązuje wagi do wieku kandydatów
do pracy. Ponad 80% prowadzi też rekrutację wśród osób właśnie
z tej grupy wiekowej. Co więcej, za rekrutację (tak samo w małych
i średnich firmach) są odpowiedzialne zazwyczaj osoby doświadczone
i dojrzałe w wieku 41-50 lat albo nawet powyżej 50 lat.
Wyniki badania
wskazują jednak że zapewnienia nie pokrywają się ze stanem
faktycznym. W 43% poddanych badaniu firm osoby w wieku 50+ stanowiły
mniej niż 5% ogółu zatrudnionych osób. Tylko w średnio co
dziesiątej firmie osoby 50+ stanowiły połowę pracowników.
Taki stan rzeczy ma
jednak swoje uzasadnienie. Na rynku pracy niestety nie ma
zapotrzebowania na osoby 50+. Przeszkodą są też często wymagania
pracodawców, którzy oczekują mobilności albo sprawności
fizycznej od kandydatów do pracy. Nierzadko starsze osoby nie
trafiają też do firm, ponieważ nie aplikują na oferowane
stanowiska. Czasami decydująca jest natomiast polityka firmy.
Chociaż odsetek
osób z grupy 50+ jest nieduży, to jednak pracodawcy doceniają i
zauważają mocne strony takich osób. Zazwyczaj są to ludzie
doświadczeni, lojalni, odpowiedzialni, samodzielni, zaradni i dyspozycyjni. Osoby z grupy 50+ doceniają też stabilność
zatrudnienia. To zaś już poważne argumenty przemawiające za
zatrudnieniem właśnie takich osób.
Źródło; IAR
Polskie Radio