Transport morski ma
bardzo duże znaczenie w handlu zagranicznym. By jednak krajowe porty
dobrze sprawdzały się w swojej roli, konieczne są dodatkowe
inwestycje – rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej oraz
poprawienie dostępu do portów od strony morza.
Transport morski w
przypadku Polski ma szczególne znaczenie przy handlu z krajami
zamorskim. Porty w Polsce obsługują głównie towary półmasowe
oraz masowe i drobnicę. Ich znaczenie będzie z pewnością rosło
wraz z kolejnymi inwestycjami w infrastrukturę.
Na chwilę obecną
już można zaobserwować pozytywne zmiany jeśli chodzi o rozwój
dróg, zwłaszcza tych w układzie południkowym. Powoli
modernizowana jest też sieć kolejowa. Z kolei poprawę dostępu do
portów zapewniają takie inwestycje jak budowa obrotnicy w Gdyni i
pogłębienie toru wodnego.
Eksperci
podkreślają, że polskie porty z roku na rok coraz lepiej wypadają
na tle innych portów zagranicznych również z innych względów.
Poprawa to efekt m.in. zmiany niektórych procedur, dzięki czemu
skrócony został czas odprawy ładunków oraz różnych działań
administracyjnych, które mają przyciągać nowych inwestorów.
Kolejne inwestycje w
dużej mierze realizowane są ze środków unijnych. W najbliższych
latach Unia Europejska na poprawę infrastruktury kolejowej
przeznaczy 5 mld euro. Z kolei na rozwój sieci drogowej oraz
transportu multimodalnego ma UE przekaże aż 9,5 mld euro.
Źródło: Newseria