Na chwilę obecną
niespełna 5% pracowników pracuje zdalnie z domu. Biorąc jednak pod
uwagę, że technologie szybko się rozwijają, może się to wkrótce
zmienić. Większą barierą są liczne warunki formalne, które
muszą spełnić pracodawcy.
Podstawa to
opracowanie regulaminu telepracy, w którym powinny zostać określone
warunki i zasady wykonywania pracy. Można je uzgodnić np. ze
związkami zawodowymi. Drugim istotnym dokumentem jest umowa o
telepracę, w której obowiązkowo musi znaleźć się zapis o
miejscu i czasie wykonywania pracy albo wyborze pracy w systemie
zadaniowym. W umowie warto zaznaczyć też, w jaki sposób pracownik
będzie potwierdzał rozpoczęcie i zakończenie powierzonych zadań.
W dokumencie uwzględnić też należy informację, że pracodawca
zapewnia niezbędne sprzęty i narzędzia do wykonywania telepracy.
Wskazana jest też wizyta pracodawcy w miejscu świadczenia
telepracy.
Zainteresowanie
telepracą stopniowo rośnie. W 2014 roku zdalnie pracowało 4,6%
osób, czyli o 0,6% więcej niż w roku 2013. Niewiele większa jest
średnia unijna, którą ocenia się na 4,7%. Telepraca jest
szczególnie popularna w Finlandii i Holandii.
Źródło: Newseria