Polska jest
niewątpliwym liderem w produkcji i sprzedaży kosmetyków. Szacuje
się, że w 2014 roku rynek kosmetyczny w Polsce wart był 3,4 mld
euro, a wzrost produkcji i sprzedaży utrzymywał się przez ostatnie
lata na poziomie 10-12%.
Ten olbrzymi sukces
to w dużej mierze zasługa zainteresowania produktami naturalnymi i
ekologicznymi. Właśnie takie zaś są preparaty oferowane przez
dużą część polskich marek – lekkie, o krótkim składzie, bez
sztucznych barwników i szkodliwych dla zdrowia konserwantów.
Obecnie w Polsce
działa około 1000 średnich i dużych firm oraz więcej niż 3000
małych firm kosmetycznych. Do tego należy dodać laboratoria, firmy
chemiczne i badawcze oraz biotechnologiczne, a także producentów
opakowań.
Polskie kosmetyki
powstają zazwyczaj w 100 procentach w Polsce. Tu rodzi się pomysł,
prowadzone są badania, następnie produkcja – kosmetyków i
stworzonych do nich opakowań.
W Polsce produkuje
się najwięcej produktów do pielęgnacji skóry i włosów.
Stanowią one 35% wszystkich produkowanych w kraju kosmetyków.
Średnio 13,5% rynku przypada na produkcję perfum, 10,5% na
kosmetyki męskie i akcesoria do golenia, blisko 10% kosmetyków, to
preparaty do makijażu.
Pojawienie się na
początku lat 90. zachodnich marek kosmetycznych w Polsce
paradoksalnie wyszło polskim firmom na dobre. Dzięki inwestycjom w
badania i doskonalenie kadr, mogą one dziś zaoferować kosmetyki
wysokiej jakości, które docenia się już nie tylko w Polsce, ale i
za granicą.
Źródło: Newseria