Aż 40%
przedsiębiorców planuje rozwijać swoją działalność za granicą.
Co najważniejsze zaś, bardzo dobrze radzą sobie w rywalizacji o
uwagę klientów z zagranicznymi rywalami. Aż 90% procent z nich
ocenia, że ich oferta jest porównywalna lub nawet bardziej
innowacyjna od propozycji firm zagranicznych.
Ci przedsiębiorcy,
którzy obawiają się wyruszyć na podbój zagranicznych rynków,
jako główny argument wstrzymania się od działania wymieniają
dużą konkurencję na rynku. Zachętą są natomiast sukcesy
polskich firm, które nowych klientów za granicą zdobywają nie
tylko dzięki konkurencyjnym cenom, ale i wysokiej jakości
oferowanych usług lub produktów.
Spośród
przedsiębiorców, którzy już działają za granicą, zdecydowana
większość, bo aż 82%, nie żałuje tego kroku. Rosnące dochody
zaś są już wystarczającą motywacją, by planować dalszą
zagraniczną ekspansję.
Obecnie, firmy,
które zdecydowały się na dodatkową działalność za granicą,
swoje produkty i usługi oferują średnio w co najmniej trzech
krajach. Najchętniej wybieranym rynkiem są Niemcy, ale polscy
przedsiębiorcy chętnie wchodzą też na rynki czeski, francuski i
litewski.
Przy planowaniu
kolejnych działań i kierunku rozwoju coraz częściej też skupiają
się bardziej na podnoszeniu jakości niż tylko oferowaniu dobrych
cen.
Wciąż jednak
poważną barierą w rozwijaniu biznesu za granicą są kwestie
typowo formalne: związane z przepisami celnymi, administracją i podatkami.
Źródło: Newseria