Z początkiem
września mikroprzedsiębiorcy będą mogli liczyć na pomoc
asystenta podatnika. W ramach nowego programu pilotażowego powstanie
50 centrów obsługi podatnika w kraju, w których pracować będzie
100 asystentów. Z początkiem przyszłego roku zaś asystenci mają
już pojawić się we wszystkich urzędach skarbowych w kraju. Ich
zadaniem będzie wspieranie mikroprzedsiębiorców, którzy dopiero
zaczynają działalność.
Z pomocy asystentów
będą mogli korzystać jedynie mikroprzedsiębiorcy, czyli
właściciele firm, w których zatrudnionych jest nie więcej niż 10
osób i których roczny obrót nie jest większy niż 2 mln euro.
Przez półtora roku
od zarejestrowania działalności mikroprzedsiębiorcy będą mogli
prosić asystenta o informacje o swoich prawach i obowiązkach,
radzić się w kwestiach ulg i zwolnień.
W czynnych od
września centrach obsługi podatnika będą przyjmowane podania i
deklaracje, wydawane zaświadczenia i zezwolenia. Ponadto będzie
można prosić o wyjaśnienia w zakresie przepisów prawa podatkowego
Na takie informacje takie, oprócz mikroprzedsiębiorców, będą
mogli liczyć również i ci, którzy dopiero zamierzają
zarejestrować własną działalność gospodarczą.
Asystentem będzie
mógł zostać pracownik urzędu skarbowego, a rekrutację na to
stanowisko przeprowadzać będą naczelnicy poszczególnych urzędów.
Pojawienie się
asystentów podatnika i centr obsługi podatnika to jeden z elementów
nowej ustawy o administracji podatkowej, która w całości ma zacząć
obowiązywać już od 1 stycznia 2016 roku.
Źródło: IAR
Polskie Radio