Aktualność "Mniejsze sklepy i biznes elektroniczny"

Polscy konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę. Właśnie dlatego na zakupy tak chętnie wybierają małe sklepy i sklepy www. Chociaż duże dyskonty w ubiegłym roku wygenerowało ponad połowę wartości sprzedaży na rynku produktów spożywczych, to mają coraz bardziej poważnego konkurenta właśnie w postaci małych sklepów. Specjaliści prognozują też, że w ciągu najbliższych 10 lat zakupy przez Internet będzie już robiło nawet 30% klientów.

Podczas gdy jeszcze niedawno najprężniej w Polsce rozwijały się sieci takie jak Biedronka czy Lidl, dziś niewątpliwym liderem stają się Żabka, Freshmarket, Odido oraz Delikatesy Centrum.

To kolejne istotne zmiany w przemyśle spożywczym na polskim rynku. Tuż po przemianach ustrojowych najprężniej rozwijał się handel indywidualny. W 2000 roku rozpoczęła się dekada wielkopowierzchniowych hipermarketów i marketów. W 2005 roku było ich w Polsce 370, a 7 lat później już 4,4 tysiąca. Mniej więcej w tym samym czasie powstawać zaczęło coraz więcej dyskontów, których udział w sprzedaży przekroczył 20%. Obecnie sklepy wielkopowierzchniowe zaczynają wchodzić w fazę stagnacji i ustępują miejsca mniejszym sklepom o powierzchni nieprzekraczającej 400 metrów kwadratowych. Te zmiany związane są głównie ze spadkiem marż dystrybutorów – wyrównują się ceny, a Polacy stawiają przede wszystkim na wygodę, robią zakupy w drodze z pracy i kupują mniej, ale częściej. Regularnie maleje też liczba osób, które robią zakupy hurtowo na cały tydzień właśnie w dużych sklepach.

Te nowe tendencje przekładają się na inwestycje właścicieli poszczególnych sieci. W 2014 roku aż o 700 sklepów powiększyła się sieć sklepów Żabka w Polsce i pojawiło się jedynie 190 nowych Biedronek. Do zmian na rynku dostosowuje się natomiast Carrefour. Kojarzona z marketami o dużej powierzchni sieć coraz częściej otwiera małe sklepy do 400 metrów kwadratowych.

Coraz większą popularnością cieszy się też kupowanie żywności przez Internet. Już dziś na takie zakupy decyduje się co dziesiąty Polak, a w 2013 roku wartość rynku żywnościowego e-commerce wyniosła aż 450 mln złotych. Specjaliści twierdzą, że w najbliższym latach wartość ta może powiększyć się do 2 miliardów złotych.

Źródło: Newseria



DATA PUBLIKACJI: 2015-06-08 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia